De maatregelen op de werkvloer
De overheid heeft ingrijpende maatregelen genomen, zoals het sluiten van o.a. horecagelegenheden, sport- en fitnessclubs en het verbieden van samenkomsten. Werknemers moeten thuis blijven indien ze klachten hebben als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn en/of koorts. Bovendien adviseert de overheid dringend om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Deze maatregelen zijn voorlopig tot en met 1 juni ingesteld. Hoe moet u hier als werkgever mee omgaan?
Zorgplicht voor medewerkers
Als werkgever heb je een zorgplicht ten aanzien van je medewerkers. Dat betekent dat je verplicht bent om de medewerkers in een veilige en gezonde werkomgeving te laten werken. Ten aanzien van het coronavirus betekent dit dat je in kaart moet brengen welke risico’s dit virus met zich meebrengt voor jouw werknemers. Vervolgens ben je verplicht maatregelen te nemen om de risico’s zoveel mogelijk te beperken en moet je jouw medewerkers hierover informeren. Afhankelijk van het soort onderneming kun je hierbij denken aan bepaalde protocollen en aan voorzorgsmaatregelen ten aanzien van hygiëne en hoe je omgaat met buitenlandse reizen van jouw werknemers. Met de nieuwe maatregelen is de zorgplicht aangescherpt en je moet hier serieus mee omgaan. Dit betekent dat je moet stimuleren en controleren dat werknemers met klachten thuis blijven en dat jouw werknemers zoveel mogelijk thuiswerken. Dit zal je moeten faciliteren, waarbij je de Arbowetgeving hieromtrent niet uit het oog mag verliezen.