Coronavirus en contractuele verplichtingen: is er sprake van overmacht?
Steeds meer bedrijven sluiten vanwege het coronavirus hun deuren. Maar kan dat wel gelet op de overeenkomst van opdracht die je met jouw klanten hebt gesloten? Of moet je in dat geval opdraaien voor alle kosten die de andere partij maakt? En in hoeverre voorzien de algemene voorwaarden van jouw leveranciers in een mogelijkheid om hun diensten richting jou op te schorten, in verband met vrees voor besmetting? Kun je of kan jouw leverancier dan een beroep doen op overmacht?
Er is sprake van overmacht als jij of jouw leverancier er zelf niets aan kan doen dat er een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is ontstaan. Een succesvol beroep op overmacht is afhankelijk van de positie waarin je verkeert. Ben jij degene die de afspraken niet kan nakomen, dan zul je al snel het contract of de algemene voorwaarden zo willen uitleggen dat de uitbraak van het coronavirus inderdaad als overmacht moet worden gezien. Andersom wil je dit natuurlijk liever niet. De beoordeling die hierbij moet plaatsvinden, is:
- Wat houdt de tekortkoming in?
- Welke contractbepalingen zijn hierover opgenomen?
- Wiens algemene voorwaarden zijn leidend?
- Hoe is de tekortkoming ontstaan (opgelegd door autoriteiten versus eigen beslissing)
- Hoe moet een en ander (redelijkerwijs) worden uitgelegd?